Don't worry, you're gorgeous!

Mår lite bättre psykiskt idag vilket är skönt. Det som jag är ledsen för är ju egentligen ingenting att deppa för, bara ett i-landsproblem. Däremot börjar jag känna mig sjuk (igen), har nog lite feber och ont i halsen.
 
En sak som jag länge och ofta tänkt på är hur vi tjejer i allmänhet beter/känner/tänker om andra tjejer. Jag tror att de flesta är bekanta med att jämföra sig med dem man möter i olika situationer t ex i skolan, på stan, på fester etc. Jag gör i alla fall det, jag jämför mig med exakt ALLA. Detta grundar på att jag är väldigt osäker på mitt utseende och dagligen kämpar mot negativa fulhets- och värdelöskänslor. Någon som känner igen sig? När jag var ynrge och mötte en snygg tjej gick jag genast in i försvarsställning och började i mitt huvud att tänka negativa och rent utav elaka saker om henne eftersom jag såg henne som en konkurrent. Jag var tvungen att i mitt inre sänka henne för att höja mig själv. Det värsta var att jag vägrade erkänna att det vara avundsjuka och rädsla som styrde. Efteråt fick jag dåligt samvete över att ha tänkt så om en annan människa och alla tankar kom tillbaka över mig själv, starkare än förut. Tänkte på hur ful, värdelös och äcklig jag var och att ingen tyckte om mig.
 
Med åren har jag mognat och tänker inte nedvärderande om andra människor, dock fortfarande om mig själv. Jag jämför fortfarande mig med de flesta tjejer och tycker att de är så fina medan jag ser mindre bra ut. Tänker ofta "om jag var så där fin och söt skulle jag lätt haft en pojkvän". Låter detta ännu mer bekant? Jag trodde att nästan ingen kände likadant, men efter att ha pratat med många tjejer om den här saken visar det sig att 99% tänker på samma sätt och ibland beter sig illa på grund av rädsla om konkurrens och avundsjuka och efteråt får dåligt samvete och skuldkänslor. Det krävs mod att säga till en annan människa att hon är vacker. Det viktiga är att inte sänka sig själv i ett sånt läge. Att säga "vad fin du är" medan man i sitt huvud säger till sig själv "men det är inte jag". Det verkar som att det som spelar roll nuförtiden är att vara fin. Ta FB eller Instagram där man lägger ut selfies non-stop och räknar hur många likes och "fin du är" kommentarer man får. Om man får tillräckligt många så är man fin, om inte så är man ful? Man låter andra bestämma om man duger. Sjukt. Så himla sjukt. Jag skriver "man" då jag själv har fastnat i det mönstret men jag har bestämt mig för att skita i vad andra tycker om mitt utseende. Det kommer alltid finnas folk som tycker att jag är ful och det kommer alltid finnas folk som tycker tvärtom. Spelar det egentligen någon roll så länge jag tycker om mig själv? NEJ. Ingen jäva roll alls.
 
 
 

Kommentera här: